Friday, December 28, 2007

Aduhai Si Mawi

Perut yang buncit, kulit yang gelap, rambut tipis yang hampir botak, gigi jarang-jarang kehitaman... Itulah dia Si Mawi. Seorang anak muda 20-an yang kurang siuman. Dulunya Mawi memang kacak, gilaan ramai wanita. Anak Mak Jah memang dulunya seorang yang hebat berkelulusan Ijazah Perakuanan dari universiti tempatan. Baik budi pekerti dan tidak pernah lupa diri. Suatu petang Mawi pulang ke kampung, sedang dia asyik mengupas sabut kelapa tiba-tiba sebatang pelepah kelapa jatuh lalu menghentak kepalanya. Semenjak kemalangan itu Mawi hilang ingatan dan menjadi tidak siuman. Kemalangan yang terus saja mengubah hidup Mawi dan keluarga. Kasihan Si Mawi.

Petang itu seperti biasa Mawi merayau-rayau di sekitar kampung. Berseluar pendek dan berbaju ketat yang menampakkan sebahagian perutnya yang buncit. Di tangannya tersidai beg plastik berwarna merah. "Nak kemana tu Mawi.."Tanye Pak Andang. "Mawi sedang cari siput nak suruh mak masak Cili Api campur batang keladi... erm sedap..." Jawab Mawi selamba. "Tapi itukan siput Babi, mana boleh makan." Pak Andang memberitahu. "Bolehlah.. nanti basuh bersih-bersih pakai air tanah, buang babinya .. baru boleh makan." Mawi menerangkan lagi yang membuatkan Pak Andang hanya menggeleng-gelengkan kepala. Ternyata Mawi masih boleh berfikir walaupun akalnya mereng.

"Mak!! Mawi bawa siput... mak tolong masak gulai..." Teriak Mawi kegirangan lalu menguhulurkan plastik berisi siput babi kepada Mak Jah. "Astagfirullah Hal Azim... " Mak Jah beristifar panjang apabila melihat siput babi yang masih bergerak-gerak dalam plastik yang di bawa Mawi, terus saja membuatkan dia tergeliat sedikit akibat kegelian.

"Mak basuh bersih-bersih tau mak... buang babi dia..." Mak Jah hanya mengangguk lemah dengan kata-kata Mawi itu. Sedih hati Mak Jah mengenangkan nasibnya. Tak tahu pada siapa dia mahu bergantung harap setelah pemergian suaminya Pak Ayub. Ditambah pula dengan penyakit gaut yang selalu menyerang kakinya membuatkan dia sukar untuk bergerak.

Anak pertama Mak Jah.. Azli pula kini semakin teruk ketagihan najis dadah. Sinar harapan yang selama ini disandarkan kepada Mawi tiba-tiba bertukar menjadi malap semenjak kemalangan yang menimpa Mawi. Semakin hari semakin tidak menentu. Dalam keadaan uzur itulah dia terpaksa mengusahakan sawah bendang yang tidak seberapa hasilnya. Tiada lagi harapan untuk masa depan yang segalanya malap bagi Mak Jah dengan anak yang langsung tidak boleh diharap... Azli dan Mawi.

"Mak cepatlah masak Mak... Mawi lapar nak makan gulai siput..." Mawi tidak sabar-sabar untuk menikmati hidangan kesukaannya. Mak Jah bingung entah apa helah yang perlu dibuat untuk melayan kerenah Mawi. "Mawi pergi tepi bendang.. Mawi ambil batang keladi.. Mak nak campur dengan Siput ni..." Mak Jah memerintahkan Mawi. Sengaja dia menguruh Mawi berlalu dari dapur supaya dia boleh buangkan siput babi yang Mawi bawa itu. Mawi hanya diam menurut perintah. Cepat-cepat Mak Jah ambil beg plastik tadi langsung mencampakkannya ke dalam longkang di belakang rumah... Bagaikan satu bala telah dilepaskan oleh Mak Jah. Puas sungguh hati orang tua itu.

Segera saja Mak Jah menangkap belut yang disimpannya dalam tempayan lalu direndam dengan air garam. Mengelitik belut yang ditangkapnya dari bendang 3 hari lalu dan akhirnya berhenti menandakan ia sudah tidak bernyawa. Lalu cepat-cepat Mak Jah mengeratnya kecil-kecil sepanjang ibu jari dan terus membelahnya.

"Mak Mawi balik bawa batang keladi..." Mawi terus riang. Ghairah sungguh dia untuk menikmati gulai siput kesukaannya. "Mana siput tadi Mak?" Mawi bertanya.. "Ni mak tengah basuh ni.." Mak Jah cuba menipu. "Mana kulit dia mak.." Mawi bertanya lagi.. "Ni siput babi... Mak dah buang babi dia.. tinggal siputnya saja.." Mak Jah menerangkan.." Mawi diam saja sambil menggaru-garu kepala.

"Habis tu macam mana Mawi nak sedut siput nanti..." Mawi bertanya lagi dengan perasaan yang sungguh kecewa... Mak Jah mula bingung, sukar untuk dia menjawab soalan dari Mawi itu. "Tak pe Mawi duduk atas dulu, nanti masa nak makan mak ajarkan ye sayang..." Beritahu Mak Jah.

Mawi menurut saja lalu melangkah naik ke rumah bahagian hadapan rumah yang lebih tinggi sedikit dari bahagian dapur. Terasa lega hati Mak Jah bila Mawi tidak buat banyak hal... Kadang kala kelakuan Mawi sukar dikawal apabila dia tidak dapat apa yang dimahukan.

Tiba-tiba terdengar Mawi menyanyi.. mendendangkan lagu-lagu yang girang. Itulah luahan hati yang ikhlas dari seorang yang kurang siuman seperti Mawi. Apa yang dia rasa akan diluahkan. Dia tidak akan pandai untuk menipu. Mah Jah terus saja tersenyum mendengar nyanyian Mawi. Dia tahu Mawi girang dan kegirangan hati Mawi yang ikhlas itulah yang akan membuatkan hati Mak Jah juga girang...

Menyanyi kerana gembira...
Menyanyi kerana sedih...
Menyanyi kerana rindu..
Aduh siapa dapat membaca hati ku saat ini...

Malam itu selepas solat Maghrib Mak Jah terus menghidangkan makanan untuk anaknya Mawi. Seperti biasa mereka akan menikmatinya bersama tanpa Azli. Bagi Mawi hidangan hari ini begitu istimewa. Lauk kesukaannya, Siput... "Mak.. Macam mana nak sedut ni..." Tiba-tiba Mawi bertanya. Rupanya dia masih ingat lagi apa yang Mak Jah perkatakan siang tadi. Mak Jah senyum saja lalu mengulurkan sebatang penyedut air kepada Mawi. Mawi tersenyum lalu menyedut kuah cili padi yang pedas dalam mangkuk berisi belut cili padi. Merah padam juga muka Mawi kepedasan tapi langsung dia tidak mengendahkannya dan terus menyedutnya hingga hampir bersih.

"Apa kau buat tu ha..." Mak Jah tiba-tiba berteriak apabila terdengar seperti ada orang menggeledah biliknya. Tentu Azli punya kerja. Entah apa yang dia cari.

"Eh!!! engkau nak kemana? Tu duit aku..." Mak Jah menyergah lagi. Azli langsung tidak mengendahkan kata-kata mak Jah lalu terus meninggalkan rumah bersama sebungkus duit syiling yang dijumpai dari dalam bilik Mak Jah. Tak mampu untuk Mak Jah menghalang apa lagi untuk merampas duit yang dilarikan Azli itu.

Sedih pilu hati Mak Jah. Mengalir airmatanya tanpa dipaksa. Tak mampu untuknya menahan sebak. Apalah nasib dirinya mendapat anak yang bagaikan bangkai bernyawa seperti Azli. Sesekali Mawi menoleh ke arah Mak Jah yang mula minitiskan air mata. Namun dia seperti tiada perasaan... tidak paham dengan apa yang berlaku dan terus saja menikmati masakan Mak Jah yang begitu enak.

Seperti biasa setelah solah Isyak Mak Jah terus saja masuk tidur kerana keesokan pagi dia harus ke turun ke bendang. Tapi malam itu sukar untuknya melelapkan mata kerana teringatkan tingkah lalu Azli sebentar tadi. Ditambah pula sakit gaut yang tiba-tiba menyerangnya. Mungkin dia silap makan kerana dia sepatutnya tidak boleh makan belut, namun dia terlupa kepada pantang itu. Dia hanya menahan bisa dengutan yang datang dari bahagian kaki kanannya.

Tiba-tiba terdengar bunyi orang membuka pintu. Pastinya Azli sudah pulang bersama Najis dadah untuk santapannya malam ini. Mak Jah sebak apabila mengenangkan Azli. Dia tidak tahu apa yang harus dilakukannya terhadap Azli. Setiap pagi sebelum subuh dia akan bangun lalu mengemaskan lilin dan alatan lain yang digunakan Azli untuk mengambil dadah.

Dari dalam bilik terdengar bunyi pemetik api. Seperti biasa Azli akan memadamkan suis lampu lalu menyalakan lilin dan akan mula menyantap najis dadah. Di kala itu Mak Jah hanya mendiamkan diri sambil merenung Mawi yang sedang nyenyak tidur di sebelah bawah katilnya. Terdengar pula Azli tiba-tiba tergelak, ketawa seorang diri, mungkin dia sudah mula khayal dengan asap syaitan yang sudah meresapi otaknya.

Semakin sayu hati Mak Jah. Hati seorang ibu. 9 bulan dia mengandungkan Azli, membesarkannya dengan penuh kasih sayang. Entah dimana silapnya, tiba-tiba Azli boleh tersesat. Tersasar dari matlamat hidup di dunia ini untuk berjaya di dunia dan akhirat. Teringat kembali apabila dia bersama arwah Pak Ayub, suaminya yang mendodoikan Azli bersama.

Tiba-tiba bau asap dan cahaya api yang terang dari bahagian atas dinding bilik yang tanpa bersyiling terus saja menyedarkan Mak Jah dari lamunan. Api yang datang dari lilin Azli mengambil dadah yang menyambar langsir tingkap. Api begitu cepat marak memakan dinding papan yang sudah usang.

Mak Jah bingung... dia cuba untuk bingkas namun tidak berjaya lalu rebah di sisi Mawi yang terus lena diulit mimpi. "Mawi bangun nak... rumah kita terbakar... Bangun Mawi bangun..." Mawi mula sedar tapi seperti sedikit bingung melihat api yang sedang marak dan asap yang terus meliputi keliling mereka. Mawi bingkas lalu bergerak ke belakang mengelak api yang sudah menyambar langsir pintu bilik. Mak Jah hanya menutup muka tidak mampu untuk bergerak....

"Mawi keluar Mawi... lari.. tingalkan mak.. Lari Mawi..." Mak Jah terus menjerit. Namun Mawi masih lagi bingung melihat api yang terus marak dikelilingnya. "Lari Mawi lari..." Jerit Mak Jah lagi... Namun Mawi terus bingung dan menoleh ke kanan dan ke kiri memerhatikan api yang semakin marak.

Api terus marak hingga menjilat kayu-kayu gelegar pada bumbung. Mak Jah mendongak ke atas dan melihat api yang sedang memakan kayu gelegar benar-benar di atas kepalanya... "Ya Allah.. Ampunkan dosaku.. dan selamatkan lah Mawi..."Doa saja yang mampu Mak Jah pinta di saat ajal yang semakin hampir kepadanya.

Mawi terus menoleh sekeliling melihat api yang bagaikan berpesta. Dia mendongak ke atas dan terpandang kayu yang semakin musnah dijilat api yang bakal akan menimpa Mak Jah. "Lari Mawi... Lari." Jerit Mak Jah lagi. Dia tidak mahu Mawi mati bersama-samanya.

Tiba-tiba Mawi tunduk ke arah Mak Jah lalu menyambar tangan orag tua itu. Mak Jah bangun mengikut saja tarikan dari tangan Mawi itu. Mawi terus saja meletakkan pinggang Mak Jah pada bahunya lantas bingkas berdiri dan meloleh ke kanan dan ke kiri akhirnya lalu memandang ke arah tingkap kayu yang juga kini dimamah api. Mawi terus berlari sambil memikul Mak Jah lalu merempuh tingkap itu dengan sepenuh tenaga.

Tingkap kayu itu terus saja berkecai dirempuh Mawi. Mak Jah terus jatuh ke tanah bersama-sama Mawi lalu menghempap Mawi yang berada di bahagian bawah. Tinggi juga rumah mereka kerana Mak Jah merasakan dirinya seperti melayang di udara... Sakit juga punggungnya kerana merempuh daun tingkap walaupun sudah usang.

"Mah Jah.!!! " orang-rang kampung terus meluru ke arah Mak Jah dan Mawi lalu memadamkan api yang menyala pada pakaian mereka... "Syukurlah Mah Jah selamat" beritahu Mak Siti, jiran Mak Jah.. Mak Jah hanya diam tak mampu untuk bersuara setelah terlepas dari ajal yang bagi yang begitu hampir.

"Azli mana Mak Jah...?" Tanya Mak Siti pula... Mak Jah hanya diam lalu menghulurkan tangan menuding jari ke arah rumah yang terus dijilat api yang tiada siapa yang berani mendekatinya lagi. Jiran-jiran yang datang terus terdiam dan tidak mampu untuk berbuat apa-apa... Mak Jah terus diam memandang api yang menjilat rumahnya. Dia tahu Azli masih berada di dalam. Azli sedang khayal dan pastinya tidak mampu untuk keluar walaupun hanya untuk menyelamatkan dirinya sendiri. Namun dia tidak begitu galat dengan kehilangan Azli dan dia begitu bersyukur kerana dia punya super hero yang begitu hebat, Mawi.

"Mawi.. kau memang hebat... Aku bangga dengan kau..." Bisik hati Mak Jah sambil merangkul Mawi yang hanya mendiamkan diri... Ternyata walaupun Mawi kurang siuman namun ia lebih bererti dari seorang yang waras tapi menagih dadah.

"Mak esok Mak masak gulai siput lagi ya..." Mawi bersuara dan terus membuatkan Mak Jah tersenyum ambil menjeling rumah yang terus musnah dimamah api...

2 comments:

xalimx said...

aduhai mawi... sungguh hebat dirimu mengalahkan seorang perwira... sungguh berbakti dirimu kepada orang tua... ini lah wira harapan semua..

drmiesya said...

tak terbayang wajah mawi dalam drama ni... adakah macam mawi version AF... ?? heheheh